Buitenlandse Uitstapjes



Op deze pagina staan foto's van het bezoek aan Amalienborg Castle Museum.



Amalienborg


Amalienborg is de winterresidentie van Koningin Margrethe. Het Amalienborg-complex bestaat uit vier paleizen, gebouwd rond
een achthoekige plein, met in het midden de Franse beeldhouwer J.F.J. Saly's ruiterstandbeeld van Frederik V, de
stichter van Paleis Amalienborg en Frederiksstaden.

Het complex is gebouwd door Frederik V ter gelegenheid van de 300ste verjaardag van de kroning van Christian I, de eerste Koning van het huis
van Oldenborg. De locatie voor de vier paleizen werd gegeven aan vier vooraanstaande edellieden, A.G. Moltke, Christian Frederik Levetzau,
Joachim Brockdorf en Severin Lovenskiold, die zich ertoe verbonden identieke paleizen te bouwen, ontworpen door de hofarchitect Nicolai Eigtved.

Amalienborg werd de koninklijke residentie nadat Christiansborg Castle in de nacht van 26 op 27 februari 1794
in de nacht was afgebrand. In een paar dagen tijd verwierf de koning zowel het Moltke- als het Schack-paleis.

De Royal Life Guard staat op wacht bij Amalienborg en de andere koninklijke kastelen en paleizen. De Life Guard heeft dagelijks
om 12.00 uur een wisseling van wacht bij Amalienborg. Bovendien wordt de postvervanging elke twee uur uitgevoerd.

Christian VII's Palace


Het Christian VII Paleis was eerder eigendom van Lord High Steward AG Moltke.
Tegenwoordig is het paleis het representatieve paleis van Koningin Margrethe.
Het Paleis van Christian VII, of Moltke's Paleis, werd in de jaren 1750-54 gebouwd voor Lord High Steward A. G. Moltke.
Toen de koninklijke familie dakloos werd na de brand van Christiansborg in 1794, kocht Christian VII het paleis.

Na de dood van Christian VII in 1808 gebruikte Frederik VI het paleis voor zijn koninklijk huis. Het Ministerie van Buitenlandse Zaken
gebruikte delen van het paleis in de jaren 1852-85. Vanaf 1885 werd het paleis uitsluitend gebruikt voor gasten en voor ceremoniele doeleinden.

Tijdens de restauratie van hun respectievelijke paleizen huisvestte het paleis gedurende korte tijd
echter Kroonprins Frederik (IX) en Kroonprinses Ingrid, evenals Koningin Margrethe en Prins Henrik.

Van 1971-75 huisvestte het paleis ook een kleine kleuterschool voor Kroonprins Frederik
en Prins Joachim, en daar werd later een klaslokaal voor hen opgezet.

In 1982 startte het Agentschap voor Paleizen en Culturele Eigenschappen met een buitenrestauratie van het paleis.
Van 1993-1996 heeft het bureau met steun van een aantal particuliere sponsors een algemene restauratie van het interieur uitgevoerd.

Christian VIII's Palace


Het paleis is gebouwd voor Levetzau. Tegenwoordig is het paleis de residentie van Prins Joachim, Prinses Marie en Prinses Benedikte.

Paleis van Christian VIII, of Levetzau's Paleis, werd gebouwd in de periode 1750-1760 voor Privy Councilor Christian Frederik Levetzau.
Prins Frederik, vermoedelijk erfgenaam, kocht het paleis in 1794 en gaf de schilder en architect Nicolai Abildgaard de verantwoordelijkheid
voor een modernisering in de nieuwe Franse Empire-stijl. Toen de erfgenaam stierf in 1805, nam zijn zoon Prins Christian zowel het paleis als
de architect over. Abildgaard stierf echter in 1809 en de modernisering kwam tot stilstand. In 1839 werd Prins Christian koning onder de
naam Christian VIII en het paleis werd vervolgens het paleis van Christian VIII genoemd.

De koning stierf in 1848 en de koningin-weduwe, Caroline Amalie, in 1881. Vanaf 1885 gebruikte het ministerie van Buitenlandse Zaken
delen van het paleis, maar moest het verhuizen toen het de residentie werd van Kroonprins Christian (X) en Prinses Alexandrine in 1898.

Na de dood van Christian X in 1947 werd het paleis ter beschikking gesteld van de vermoedelijke erfgenaam, Prins Knud.

In de jaren tachtig begon het Bureau voor Paleizen en Culturele Eigenschappen met een broodnodige algemene restauratie van het paleis.
Het werd ingericht om onder meer de woon- en ontvangstruimten van de troonopvolger te huisvesten, winkels voor de Queen's Reference Library
en een museum voor het Koninklijk Huis van Glucksborg, "The Royal Danish Collections, Amalienborg".

Het Christian VIII Paleis herbergt het museum Amalienborg, waar je een koninklijke reis kunt maken door de afgelopen 150 jaar van de monarchie,
en de privekamers van eerdere koningen en koninginnen kunt bezoeken, precies onderhouden zoals ze erin leefden. Het museum laat bezoekers
ook kennismaken met het dagelijkse leven van de koninklijke familie van vandaag.

In juni, juli en augustus is er dagelijks toegang tot de Royal Representation Rooms, de Gala Hall en andere staatszalen die
nog steeds worden gebruikt door de koninklijke familie. De rest van het jaar zijn de kamers alleen op zaterdag geopend.

Frederik VIII's Palace


Het Frederik VIII Paleis werd gebouwd in 1750-60 voor baron Joachim Brockdorff. Tegenwoordig is het paleis de privewoning
van Kroonprins Frederik, Kroonprinses Mary, Prins Christian, Prinses Isabella, Prins Vincent en Prinses Josephine.

Het paleis van Frederik VIII, of het paleis van Brockdorff, werd gebouwd in 1750-60 voor baron Joachim Brockdorff.
Brockdoff stierf in 1763 en Lord High Steward A.G. Moltke verwierf vervolgens het paleis. Twee jaar later verkocht
hij het paleis aan Frederik V. Vanaf 1767 deed het paleis dienst als leger cadettenacademie.

De cadetten moesten het paleis verlaten toen Frederik VI wilde dat zijn dochter, Prinses Vilhelmine, en de troonopvolger, Prins Frederik (VII), daar
na hun huwelijk zouden verblijven. Vanaf de ontbinding van dat huwelijk in 1837 tot Kroonprins Frederik (VIII) verhuisde in 1869, huisvestte het paleis
verschillende leden van de koninklijke familie. De kroonprins werd koning in 1906 als Frederik VIII en het paleis draagt zijn naam.

In 1934 werd het paleis gerestaureerd om te worden gebruikt door Kroonprins Frederik (IX) en Kroonprinses Ingrid.
Koningin Ingrid woonde tot haar dood in november 2000 in het paleis.

In 2010 namen Kroonprins Frederik en Kroonprinses Mary het paleis van de staat over na een grondige binnen- en buitenrestauratie,
die in 2004 was begonnen. Tegenwoordig is het paleis de privewoning van het paar met administratieve en ceremoniele functies.

Christian IX's Palace


Koningin Margrethe gebruikt het paleis van Christian IX als winterverblijf.

De bouw van het paleis van Christian IX, of het paleis van Schack, begon in 1750. In 1754 moest Privy Councilor
Severin Lovenskjold, die het gebouw in opdracht had gegeven, echter de financiele verplichtingen opgeven.
Gravin Anne Sophie Schack nam het paleis over en gaf het door aan haar stiefzoon, Hans Schack.

In 1757 werd Hans Schack de schoonzoon van Lord High Steward A.G. Moltke, die zeer gunstig was voor de bouwwerkzaamheden,
aangezien Moltke zijn beste kunstenaars en ambachtslieden leende voor de afwerking van het interieur.

Na de Christiansborg-brand werd Schack's Palace verworven voor Kroonprins Frederik (VI). Het paleis was verbonden
met het paleis van Moltke door de "Colonnade", een geheime doorgang op de eerste verdieping, ondersteund door acht
Ionische zuilen, waardoor het verkeer langs de Amaliegade kon doorgaan.

De kroonprins, die sinds 1784 het land regeerde voor zijn zieke vader, werd in 1808 koning onder de naam Frederik VI.
Na zijn dood in 1839 werd het paleis onder meer gebruikt door het Hooggerechtshof en het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

In 1863 werd het paleis ter beschikking gesteld van Christian IX, naar wie het paleis is vernoemd. "Europa's schoonvader" woonde
daar tot aan zijn dood in 1906. Het huis bleef onaangetast totdat er een registratie van het landgoed plaatsvond in 1948.

In 1967 werd het paleis gerestaureerd voor de opvolger van de troon, Prinses Margrethe en Prins Henrik.
Koningin Margrethe gebruikt het paleis nog steeds als haar winterverblijf.

Amalienborg Castle Museum


Het museum in het paleis van Christian VIII is een recente toevoeging aan de koninklijke collecties van Rosenborg,
die in de jaren 1660 door Frederik III zijn gesticht. Aan het begin van de 19e eeuw ontstond het idee om Rosenborg
open te stellen voor het publiek en in 1812 werd het principe, dat nog steeds actueel is, vastgesteld dat de historische
interieurs chronologisch de veranderende generaties van de koninklijke familie volgen. De Deense Koninklijke Collecties
werden opgericht in 1833 en Rosenborg werd in 1838 voor het publiek geopend. Een rondleiding door het paleis werd zo een
reis door de Deense geschiedenis vanaf de tijd van Christian IV tot nu, aangezien er bij de opening een kamer was ingericht
voor Frederik VI, die tot het volgende jaar leefde. In 1868 werd een kamer ingericht voor Frederik VII, die vijf jaar eerder
was overleden, en Christian IX kreeg in 1910 ook een kamer in Rosenborg. De beperkte ruimte in Rosenborg werd nu volledig benut
en als er later koningen zouden worden toegevoegd, zou het ergens anders moeten zijn.

Aanvankelijk presenteerde het Paleis van Christian IX in Amalienborg zich als een mogelijkheid. Het paleis was zo goed als onaangetast
gebleven sinds de dood van Christian IX in 1906, en in de jaren vijftig werden de studeerkamer van Christian IX en de salon van
Koningin Louise bewaard op initiatief van Frederik IX en Koningin Ingrid. Bovendien werd ervoor gezorgd dat de studie van Christian X
in het paleis van Christian VIII, dat na de dood van Koningin Alexandrine in 1952 was opgeborgen, bewaard bleef. In 1956 creeerde
Frederik IX bij koninklijke resolutie de juridische basis voor de oprichting van The Royal Danish Collections in Amalienborg. Zo werd
in 1977 een museum voor het huis van Glucksburg geopend op een deel van de begane grond van het paleis van Christian IX, maar het sloot
al weer in 1982, aangezien het runnen van een museum in het residentiepaleis van het Koninklijk Paar in de praktijk niet haalbaar bleek.

Na een uitgebreide restauratie van het paleis van Christian VIII ontstond de kans om het museum op de begane grond van dit paleis te herbouwen,
wat de vorige tentoonstellingsruimte meer dan verdubbelde. In 1994 werd het museum hier heropend en bleef het trouw aan het oorspronkelijke idee:
een reeks historische interieurs tentoonstellen die de koninklijke generaties volgen. Bij de opening omvatte het museum de studeerkamer van
Christian IX, de salon van Koningin Louise, de studeerkamer van Christian X, evenals Christian X en de eetkamer van Koningin Alexandrine.
De grote tentoonstellingsruimte bood ook de mogelijkheid om de studeerkamer van Frederik VIII te reconstrueren en er werden meer kamers
beschikbaar gesteld aan het museum, dat tegenwoordig bekend staat als The Garden Room, The Costume Gallery en The Golden Cage. In de jaren
negentig werd het museum belast met de studie van Frederik IX, zoals het er naar uitzag in 1972 bij de dood van de koning. De ruimte werd
voor het publiek geopend ter gelegenheid van de 100ste verjaardag van de koning op 11 maart 1999.

Sinds de opening heeft het museum rondleidingen georganiseerd op de piano nobile van het paleis, waar u het prachtige neoklassieke interieur
van Nicolai Abildgaard kunt zien, dat hij op verzoek van Erfprins Frederik heeft gemaakt na de koninklijke aanname van Amalienborg in 1794.
Sinds juli 2013 is de piano nobile elke zaterdag open voor bezoekers van het museum.

Nu is de Faberge-kamer in het Amalienborg Museum geopend sinds 8 februari 2020.

Bezoek onze nieuwe, permanente schatkamer in het Amalienborg Museum! Getoond worden Russische sieraden uit de periode 1860-1917, met de
nadruk op de nauwe banden tussen de Deense en Russische monarchieen. Een selectie van de Deense kroonjuwelen wordt ook tentoongesteld.

In de diepe duisternis van de schatkamer zal het fijne en delicate schijnsel van objecten versierd met edelstenen je aandacht trekken.
De onbetwiste hoofdattractie is Peter Carl Faberge. Onder de grote juweliers van zijn tijd genoot de Russische Faberge een speciale
status - niet in het minst vanwege de beroemde paaseieren die zijn bedrijf produceerde voor het Russische keizerlijke huis. Faberge's
sieraden en edelsmeedwerk is indrukwekkend breed. Naast de virtuoze techniek, worden zijn werken gekenmerkt door een uitzonderlijke
verbeeldingskracht, die het huis van Romanov betoverde - en ons tot op de dag van vandaag betovert.

Faberge is onlosmakelijk verbonden met de laatste dagen van de tsaren, een tumultueuze tijd vol contrasten, die eindigde in de revolutie
en de ondergang van het huis Romanov. De periode van 1860 tot de revolutie in 1917 was een vruchtbare tijd voor sieraden en handwerk in
Rusland, met het huis van Romanov als belangrijkste verzamelaar. Veel van de objecten zijn naar Denemarken verscheept, aangezien Christian IX
en de op een na oudste dochter van Koningin Louise, Prinses Dagmar, Tsarina van Rusland was geworden door haar huwelijk met Alexander III.

Ook al raakte Dagmar snel geintegreerd als een Rus en lid van het Huis van Romanov, ze bleef haar hele leven nauw verbonden met haar
Deense familie. De relaties werden beleefd door de vele bezoeken van de keizerlijke familie aan Denemarken, vooral de zomerverblijven
in het Fredensborg Castle, een genereuze stroom cadeaus uit Rusland, veelvuldige brieven en talloze familiefoto's, die nog steeds te zien
zijn in het museum. In de volgende generatie werden de Deense en Russische monarchieen opnieuw verbonden door het huwelijk van Christian X
en Koningin Alexandrine, de dochter van Groothertogin Anastasia Mikhailovna. Een paar objecten zijn via deze route naar Denemarken gekomen.

De meest spectaculaire objecten in de Faberge-kamer zijn een paar weelderige wijnkoelers en een gigantische champagnekoeler (kovsh) van
verguld zilver. Dit was een geschenk aan Christian IX en Koningin Louise door hun zes kinderen ter gelegenheid van het gouden huwelijksfeest
van het Koninklijk Paar in 1892. De champagnekoeler is een van de grootste voorwerpen die in Fabergers atelier zijn gemaakt en op het handvat
staat de olifant van de Orde. van de olifant. De Faberge-kamer is dus een symbolisch hoogtepunt van de lange regeerperiode van het
Koninklijk Paar en is tegelijkertijd de laatste kamer die je zult bezoeken na een reis door 150 jaar koninklijke geschiedenis.

Museumdirecteur Thomas Thulstrup nam het initiatief voor de nieuwe tentoonstelling en merkt daarover op:

"De collectie Russisch juwelenwerk, die nu permanent te zien zal zijn in het Amalienborg Museum, is in alle opzichten spectaculair.
Niet alleen vanwege de unieke en onschatbare sieraden en gebruiksvoorwerpen, geproduceerd in bijna mythische ateliers zoals Faberge
en Bolin, maar ook door de omvang en geschiedenis van de collectie. Dat de collectie nog steeds eigendom is van de Deense koninklijke
familie, in plaats van verspreid over de vier winden, maakt het des te unieker".

Bezoekers van het Amalienborg Museum kunnen nu uit de eerste hand bijna 100 objecten bekijken die zijn geproduceerd door
Faberge en andere Russische juweliers uit die periode. En net zoals de Russische geschenkgevers in hun tijd waren en hoopten
dat de ontvangers dat ook zouden zijn, zullen bezoekers onder de indruk zijn van de in alle opzichten prachtige techniek die
zelfs in de kleinste utilitaire objecten te zien is. Objecten die de economische macht en status van de keizerlijke familie
weerspiegelen. Naast het Russische sieradenwerk is een van de hoogtepunten in de schatkamer het kleine ei met verrassingen
gemaakt van goud en edelstenen, wat de directe inspiratie was voor de eerste van Faberge's beroemde paaseieren.

Het merendeel van de vele sieraden behoort tot The Royal Danish Collection. Maar het is ook een grote eer dat de nieuwe permanente schatkamer
van het Amalienborg Museum genereuze steun heeft gekregen van de koninklijke familie. Koningin Margrethe, Koningin Anne-Marie, Prinses Benedikte,
evenals Zijne Excellentie Graaf Ingolf en Gravin Sussie van Rosenborg, hebben allemaal voorbeelden van Fabergers kunst uit hun privecollecties
aan de nieuwe schatkamer uitgeleend. Zo is het voor de bezoekers van het museum mogelijk geworden om het allerbeste sieradenwerk te ervaren,
dat een techniek en weelde vertoont die de enorme rijkdom van het Russische keizerlijke hof weerspiegelt.

Vrijdag 3 juli 2020 - Zaterdag 4 juli 2020 openen we de nieuwe zomertentoonstelling in het Amalienborg Museum:
Prinsessenjurken - de creaties van Jorgen Bender voor Prinses Benedikte die te zien zal zijn t/m 18 oktober 2020.

Deze zomer zal de Gala Hall gevuld zijn met koninklijke galajurken gemaakt door Jorgen Bender (1938-1999) voor Prinses Benedikte.
Bender was de meest invloedrijke kledingmaker in het Deense Koninklijk Huis en gedurende vier decennia en veranderende modetrends
ontwierp hij voor de Prinses, maar ook voor haar moeder en zussen: Koningin Ingrid, Koningin Margrethe en Koningin Anne-Marie.

Voor een bepaalde gelegenheid wordt vaak een koningsjurk gemaakt en het ontwerp ontwikkelt zich in een nauwe samenwerking
tussen de maker en de opdrachtgever. Daarom staat de tentoonstelling in het teken van de band tussen de prinses en Bender.

Museumdirecteur Thomas Thulstrup zegt: "De tentoonstelling is een teken van het scherpe oog van de Prinses voor kwaliteit en vakmanschap.
Ze heeft altijd Deens en duurzaam design gesteund, wat in lijn is met Benders design-esthetiek. Het is dan ook een grote eer voor
The Royal Danish Collection om een collectie exclusieve creaties van Jorgen Bender tentoon te stellen".

Jorgen Bender voelde de creatieve roeping op zeer jonge leeftijd. Op 14-jarige leeftijd werd hij aangenomen
als leerling bij de legendarische kledingmaker Holger Blom. Bender nam later Bloms salon over.

"Net als Blom was Bender ongelooflijk concius van kwaliteit als het ging om textiel en modellen,
een meester in draperen en een echte kunstenaar", herinnert de Prinses zich.

Zijn ontwerp is geïnspireerd door haute couture en zijn verbazingwekkende verbeeldingskracht, maar tegelijkertijd is
het altijd trouw aan traditie. Al zijn creaties zijn gemaakt in nauwe samenwerking met zijn koninklijke klanten, en
volgens de Prinses was hij uitstekend in het tekenen van schetsen waaruit goede discussies voortkwamen.

De jurken zijn meestal gemaakt voor bepaalde evenementen, maar vaak liet de Prinses
Bender haar jurken veranderen of opnieuw doen, zodat ze ze opnieuw kon gebruiken:

"Jorgen Bender heeft talloze van mijn jurken veranderd, een vorm van recycling, zou je kunnen zeggen.
Vaak maakte hij ook twee versies van een jurk, een voor de zomer en een voor de winter".

Op 3 juli 2020 bezocht de website beheerster het Amalienborg Castle Museum.



































































































































































































































































































































































































































































































































































Copyright © 2006-2023 https://koningsfan.nl/


Homepage